donderdag, december 7, 2023
HomeHealthBorstkankerbehandeling: emoties nadat het voorbij is

Borstkankerbehandeling: emoties nadat het voorbij is


Na maanden of jaren van constante behandelingen, testen en oncologische controles is uw tijd als borstkankerpatiënt voorbij! Je bent vrij om je leven na kanker te beginnen, en je vrienden en familie zijn enthousiast. Maar wat is dat knagende gevoel dat je hebt? Waarom ben je niet zo gelukkig als je dacht dat je zou zijn? Zou dit de stress na kanker kunnen zijn waarover je hebt gehoord?

Lisa Iannucci, een schrijver uit Hudson Valley, NY, herinnert zich haar eerste gevoel van opgetogenheid na het voltooien van de behandeling voor triple-negatieve borstkanker in 2018. Maar het duurde niet lang. Ze had niet verwacht dat dit zou gebeuren, want dit was niet Iannucci’s eerste ontmoeting met kanker. Ze werd in 2001 met succes behandeld voor schildklierkanker en ervoer geen aanhoudende angst. Maar de behandeling van schildklierkanker is meestal niet zo intens of lang als voor borstkanker. Het is dus niet verwonderlijk dat dit Iannucci overkwam. Ze geeft toe dat haar gevoelens na de behandeling van borstkanker haar overrompelden. ‘Je denkt dat je opgewonden zult zijn als je behandeling eindigt. Maar je bent bang.”

Plots voel je je alleen

Het lijdt geen twijfel: naar de kliniek gaan voor de behandeling van kanker is stressvol. Maar als je er eenmaal bent, controleren mensen je en zorgen ze voor je, zegt Iannucci. Dit geeft een gevoel van comfort terwijl je door het proces gaat. Maar wanneer de behandeling eindigt, eindigt ook dat comfort en kunnen de zorgen ongecontroleerd blijven. Wat Iannucci beschrijft, is een vangnet dat wordt geboden door het kankerondersteuningsteam. Als de behandeling voorbij is, is dit vangnet verdwenen.

Tot de helft van de overlevenden van borstkanker maakt zich zorgen dat hun kanker terugkomt. Voor velen gaat het verder dan zorgen, en de angst kan enorm zijn, wat leidt tot meer stress en angst. Het wegvallen van regelmatig contact met het behandelteam speelt hierbij zeker een rol. “Dat gevoel was heel intens voor mij”, zegt Iannucci. Haar oncologische controles waren gedurende 5 jaar om de 3 maanden, daarna om de 6 maanden. “Ik was bang om naar 6 maanden te gaan”, zegt Iannucci.

Nadat Donna Deskin, een gepensioneerde administrateur in Montreal, Canada, eind 2019 haar borstkankerbehandeling beëindigde, ging haar zorg terug naar haar huisarts, die haar mammogrammen bestelt en een oogje in het zeil houdt. ‘Ik zou het niet zeggen [life after breast cancer] is beangstigend voor mij, maar het is meer verontrustend, ‘zegt ze. “Ik ben nerveus als ik voor het mammogram ga en ik ben enorm nerveus als ik wacht om er zeker van te zijn dat ze de foto’s hebben die ze nodig hebben.” Deskin zegt dat alleen patiënten bellen als er iets is dat de arts zorgen baart over de beelden, niet helpt bij de zorgen, omdat je met het onbekende blijft zitten. ‘Dus je wacht en wacht, en je springt aan de telefoon als hij overgaat. Ik heb erop gestaan ​​dat mijn dokter me belt, gewoon om het me te laten weten.”

De grote vraag: is het terug?

Als overlevende van borstkanker merkt u misschien elke pijn, pijn en steek op. Vóór uw diagnose heeft u deze misschien de dag ervoor doorgegeven als gevolg van veroudering of overdreven dingen. Na de behandeling van borstkanker kunnen uw gedachten echter dieper gaan als u zich afvraagt ​​of uw kanker terug is. Experts zeggen dat dit normaal is, vooral in het eerste jaar na het beëindigen van de behandeling. Sommige vrouwen zijn zo bang dat ze naar de afdeling spoedeisende hulp gaan om te controleren of ze in orde zijn. En natuurlijk zijn er de visuele herinneringen die stress kunnen veroorzaken. Uit een in 2019 gepubliceerde studie bleek dat littekens van borstkanker bij de meeste vrouwen resulteren in een negatief lichaamsbeeld en de geestelijke gezondheid aantasten. “De littekens zijn er”, zegt Deskin. “Elke keer als ik in de spiegel kijk of een douche neem, zijn ze daar.”

Posttraumatische stressstoornis kan een ander onverwacht probleem zijn

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) is niet beperkt tot mensen die in een gewelddadige situatie zijn geweest of getuige zijn geweest van iets gruwelijks. Mensen die levensbedreigende ziekten overleven, kunnen ook PTSS krijgen. Ongeveer een derde van de vrouwen bij wie PTSS werd vastgesteld na de diagnose van borstkanker, heeft 4 jaar later nog steeds PTSS-symptomen. In sommige gevallen worden de symptomen erger, zelfs nadat de behandeling voorbij is. Factoren die PTSS veroorzaken, verschillen van persoon tot persoon.

“Ik heb wat lymfoedeem in mijn linkerschouder dat pijn veroorzaakt in mijn linkerarm”, zegt Iannucci. “Op een avond lag ik in bed en keek naar een video op mijn telefoon en ik kreeg jeuk. Ik ging mijn pols wrijven en ik voelde een knobbeltje. Ik was meteen terug waar ik eerder was.” Iannucci zegt dat het gewoon een knoop in de spier had kunnen zijn, maar het voelen van die knobbel bracht de angst voor kanker terug.

Praktische tips voor een positieve toekomst

Constante stress kan uw lichamelijke gezondheid aantasten en u ervan weerhouden vooruit te komen nu uw kankerbehandeling voorbij is. Dus wat kun je doen om jezelf te helpen? Hier zijn enkele praktische tips:

  • Lichamelijke activiteit kan nuttig zijn. Regelmatige lichaamsbeweging heeft veel fysieke en mentale voordelen, of u nu regelmatig in de buurt wandelt of lid wordt van een sportschool.
  • Werk aan een hobby die je vroeger leuk vond of begin een nieuwe. Afleiding kan je helpen je gedachten te heroriënteren.
  • Probeer voldoende te slapen. Hoewel dit makkelijker gezegd dan gedaan is, kan een goede nachtrust helpen om negatieve gedachten te verminderen.
  • Eet gezond. Volgens de Mayo Clinic kan een dieet angst niet genezen, maar het kan er wel voor zorgen dat je je fysiek beter voelt, wat op zijn beurt onaangename gevoelens en gedachten kan verlichten.
  • Werk aan ontspanningsreductietechnieken. Ze kunnen diepe ademhaling, meditatie en counseling omvatten.
  • Socialiseren heeft veel voordelen, als je er klaar voor bent. Of je nu lid wordt van een op geloof gebaseerde groep, lessen volgt of vrijwilligerswerk gaat doen in je gemeenschap, socialiseren met anderen kan je geestelijke gezondheid ten goede komen.
  • Medicijnen kunnen helpen. Veel mensen houden niet van het idee om afhankelijk te zijn van medicijnen om stress te beheersen, maar soms is het nodig. Sommige mensen hebben medicijnen tegen angst nodig om het punt te bereiken waarop ze ontspanningstechnieken effectief kunnen gebruiken. Sommigen hebben ze misschien langer nodig.
  • Word lid van een steungroep. Of u online of persoonlijk ondersteuning krijgt, is een individuele keuze, maar praten over uw zorgen met iemand die het begrijpt, kan van onschatbare waarde zijn.
  • Complementaire therapieën zoals acupunctuur, journaling, massage en geleide beelden – om er maar een paar te noemen – kunnen ook nuttig zijn bij het omgaan met stress of angst.

Er is geen twijfel over. Stress na kanker is voor veel mensen reëel. Als je het moeilijk hebt, wacht dan niet. Zoek hulp zoals u deed toen u hoorde dat u borstkanker had. Als u in ernstige nood verkeert, bel dan de 988 Suicide and Crisis Lifeline.

RELATED ARTICLES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments