maandag, mei 20, 2024
HomeHealthKan melatonine zelfbeschadiging bij kinderen verlichten?

Kan melatonine zelfbeschadiging bij kinderen verlichten?


Door Steven Reinberg

HealthDay-verslaggever

MAANDAG 27 maart 2023 (HealthDay News) – Voor depressieve of angstige kinderen kan het nemen van melatonine een goede nachtrust opleveren en als gevolg daarvan de kans verkleinen dat ze zichzelf schade berokkenen, suggereert nieuw onderzoek.

Het risico op zelfbeschadiging nam toe voordat melatonine werd voorgeschreven en nam met ongeveer de helft af nadat kinderen het supplement begonnen te nemen, zo bleek uit de studie. Tienermeisjes die aan depressie of angst leden, hadden er het meeste baat bij.

“Dit suggereert dat melatonine mogelijk verantwoordelijk is voor de verminderde zelfbeschadigingspercentages, maar we kunnen niet uitsluiten dat het gebruik van andere psychiatrische medicijnen of psychotherapie de bevindingen kan hebben beïnvloed”, zegt senior onderzoeker Sarah Bergen, van de afdeling medische epidemiologie en biostatistiek aan het Karolinska Instituut in Stockholm, Zweden.

“Melatonine is een van nature voorkomend hormoon en we denken dat de bevindingen te danken zijn aan een verbeterde slaap,” zei ze.

De studie kan niet bewijzen dat melatonine de afname van zelfbeschadiging veroorzaakte, alleen dat er een verband lijkt te zijn.

Van de ruim 25.000 jongeren in het onderzoek had 87% naast slaapproblemen ook psychiatrische stoornissen.

“Melatonine was waarschijnlijk slechts een onderdeel van hun behandelingspakket,” zei Bergen. “We ontdekten dat controle op het gebruik van antidepressiva de resultaten niet merkbaar veranderde, maar het is mogelijk dat andere medicijnen of psychotherapie bijdragen aan de waargenomen bevindingen.”

Voor de studie identificeerde haar team bijna 25.600 Zweedse jongeren tussen 6 en 18 jaar die melatonine kregen voorgeschreven.

De meesten hadden minstens één psychiatrische stoornis. Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD), angststoornissen, depressie of autismespectrumstoornis kwamen het meest voor. Meisjes hadden ongeveer vijf keer meer kans om zichzelf schade toe te brengen dan jongens, merkten de auteurs van het onderzoek op.

Zelfbeschadiging kan bestaan ​​uit zichzelf snijden of verbranden, botten breken en ander gedrag dat letsel kan veroorzaken of kan leiden tot zelfmoordpogingen.

“Melatonine heeft geen ernstige bijwerkingen en is niet verslavend, dus het gebruik ervan om de slaap bij kinderen en adolescenten te verbeteren zou een belangrijke interventiestrategie kunnen zijn die leidt tot minder zelfbeschadigend gedrag bij deze populatie,” zei Bergen.

Een expert die de bevindingen beoordeelde, was het erover eens dat de vermindering van zelfbeschadiging die in de studie werd gezien, het resultaat is van een betere nachtrust.

“Als je de slaap verbetert, worden je angst of depressie, je zelfmoordgedachten, je zelfbeschadigende gedrag allemaal minder”, zegt Dr. Sanjeev Kothare, directeur van de afdeling pediatrische neurologie van het Cohen Children’s Medical Center in Queens, NY.

Kothare zei dat melatonine de slaap kan helpen verbeteren als het correct wordt gebruikt.

“Men moet één tot drie milligram melatonine een uur voor het begin van de slaap innemen voor de beste werkzaamheid,” zei hij. “Het mag niet dezelfde nacht worden herhaald, omdat het niet werkt. Je mag niet meer dan 3 tot 5 milligram innemen, omdat het schadelijk kan zijn.”

Met of zonder melatonine maakt het oefenen van goede slaapgewoonten een groot verschil, maar Kothare zei dat het voor kinderen moeilijk kan zijn om eraan vast te houden.

De sleutels tot een goede nachtrust zijn onder meer ontspannen om 21.00 uur zonder telefoons, tablets, tv of computers. Om 22.00 uur kun je indien nodig wat melatonine nemen om in slaap te vallen, zei Kothare.

Dit patroon zou de norm moeten worden voor doordeweekse dagen en weekenden, zonder dutjes overdag, adviseerde hij.

“Haal de dutjes weg en houd vergelijkbare schema’s aan op weekdagen en in het weekend. Neem geen cafeïnehoudende dranken na twee uur ’s middags en dim de lichten’ s avonds niet”, adviseerde hij. “Gebruik melatonine verstandig en haal alle gadgets weg als het tijd is om te slapen.”

De bevindingen werden op 23 maart online gepubliceerd in de Tijdschrift voor kinderpsychologie en psychiatrie.

Meer informatie

Bezoek het Amerikaanse National Center for Complementary and Integrative Health voor meer informatie over melatonine.

BRONNEN: Sarah Bergen, PhD, afdeling medische epidemiologie en biostatistiek, Karolinska Instituut, Stockholm, Zweden; Sanjeev Kothare, MD, directeur, afdeling pediatrische neurologie, Cohen Children’s Medical Center, Queens, NY; Tijdschrift voor kinderpsychologie en psychiatrie23 maart 2023, online

RELATED ARTICLES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments