maandag, mei 20, 2024
HomeHealthOpioïden veroorzaken de helft van alle vergiftigingen bij Amerikaanse kinderen van 5...

Opioïden veroorzaken de helft van alle vergiftigingen bij Amerikaanse kinderen van 5 jaar en jonger


Door Dennis Thompson

HealthDay-verslaggever

WOENSDAG 8 maart 2023 (HealthDay News) — Opioïden vormen het grootste gifrisico voor kinderen in de Verenigde Staten, goed voor meer dan de helft van de sterfgevallen door vergiftiging bij zuigelingen en peuters, meldt een nieuwe studie.

Ongeveer 52% van de sterfgevallen door vergiftiging van kinderen van 5 jaar en jonger in 2018 betrof de inname van een opioïde, volgens bevindingen die op 8 maart online in het tijdschrift zijn gepubliceerd Kindergeneeskunde.

“In feite is het verdubbeld sinds 2005, toen ongeveer 24% van alle sterfgevallen door vergiftiging te wijten was aan opioïden”, zei hoofdonderzoeker Dr. Christopher Gaw, een pediatrische spoedarts in het Children’s Hospital in Philadelphia.

Deskundigen schrijven de stijging van deze kindervergiftigingen toe aan de aanhoudende opioïde-epidemie in de Verenigde Staten.

“Dit bevestigt wat we weten, namelijk dat er meer opioïden beschikbaar zijn in het huishouden, en wanneer er iets meer beschikbaar is, zien we dat weerspiegeld in blootstelling aan vergiftiging,” zei Dr. Diane Calello, een pediatrische spoedarts en medisch directeur van de New Informatie- en onderwijssysteem voor gifstoffen in Jersey, in Newark, NJ

Gaw was het daarmee eens.

“De opioïde-epidemie heeft de baby’s en jonge kinderen van ons land niet gespaard”, zei hij. “Ze worden ook getroffen.”

Deze week kwam er nieuws over een rechtszaak die tegen Airbnb was aangespannen door de familie van een 19 maanden oud Frans meisje dat stierf na blootstelling aan fentanyl in een vakantiewoning in Florida.

Het meisje, Enora Lavenir, stierf in augustus 2021 nadat ze tijdens een gezinsuitje was ingeslapen voor een dutje. NBC-nieuws gemeld. Een autopsie wees uit dat ze stierf aan acute fentanyl-toxiciteit, hoewel het niet duidelijk is hoe ze de krachtige synthetische opioïde heeft ingenomen.

De rechtszaak beweert dat de verhuur een geschiedenis van gebruik als feesthuis had, hoewel de Airbnb-vermelding het adverteerde als een “vreedzame plek om te verblijven”.

Voor deze studie beoordeelden Gaw en zijn collega’s de gegevens over kindersterfte van het Amerikaanse National Center for Fatality Review and Prevention.

In totaal werden tussen 2005 en 2018 731 sterfgevallen door vergiftiging bij kinderen van 5 jaar en jonger aan het centrum gemeld. In totaal waren baby’s jonger dan 1 jaar verantwoordelijk voor 2 van de 5 sterfgevallen door vergiftiging.

Tijdens de onderzoeksperiode waren ongeveer opioïden betrokken47% van de sterfgevallen, gevolgd door vrij verkrijgbare medicijnen tegen pijn, verkoudheid en allergieën (15%).

Kindersterfte door opioïden meer dan verdubbeld

Maar jaar na jaar nam het aantal sterfgevallen onder kinderen als gevolg van blootstelling aan opioïden toe – meer dan een verdubbeling tussen 2005 en 2018.

Zelfs een kleine dosis opioïden op recept kan het leven van een baby of peuter in gevaar brengen, gezien hun kleine formaat, zei Dr. Sam Wang, een kindertoxicoloog bij Children’s Hospital Colorado in Aurora.

En het risico is nog groter bij synthetische opioïden zoals fentanyl, dat 50 tot 100 keer sterker is dan morfine.

“De hoeveelheid fentanyl in deze kleine illegale pillen kan variëren, maar het kan genoeg zijn om een ​​volwassene te doden, laat staan ​​een kind”, zei Wang.

“We hebben gevallen gehad waarin jonge kinderen, meestal jonger dan 2 of 3 jaar, binnenkwamen nadat ze illegale fentanyl hadden ingenomen, en er zijn sterfgevallen gemeld in onze staat,” voegde hij eraan toe. “We hebben echt zieke kinderen gehad die daardoor naloxon nodig hadden.”

Bijna tweederde van de sterfgevallen door vergiftiging vond plaats in het huis van het kind, zo bleek uit de bevindingen. Ongeveer een derde van de kinderen stond onder toezicht van iemand anders dan hun ouders toen ze werden vergiftigd.

De meeste hiervan waren accidentele vergiftigingen, blijkt uit gegevens.

“Kinderen zijn nieuwsgierig, kinderen zijn actief en we weten uit ervaring en uit andere studies dat kinderen vaak per ongeluk worden blootgesteld,” zei Gaw. “Ze zijn gewoon hun omgeving aan het verkennen en ze vinden een opioïde en nemen het uiteindelijk in. Veel hiervan is wat we verkennende inname noemen.”

Illegale opioïden brengen bijzondere risico’s met zich mee, maar Rx-opioïden vormen ook een bedreiging

Huishoudens waarin mensen illegale opioïden zoals heroïne of fentanyl gebruiken, vormen een bijzonder gevaar voor kinderen, zei Calello.

“Als een kind in een huis woont met illegale drugs, zijn zaken als toezicht en veiligheid meestal ook niet zo goed als onder normale omstandigheden”, zei ze. ‘Drugsbedreiging heet dat. Die kinderen lopen een groter risico, niet alleen op vergiftiging, maar ook op [death] door vergiftiging.”

Opioïden op recept vormen echter ook een vergiftigingsdreiging voor kinderen, een die vaak over het hoofd wordt gezien, voegde Calello eraan toe.

“Soms, als ouders een medicijn nemen waar ze zelf erg bekend mee zijn, schrijven ze geen gevaar toe aan dat medicijn. Het is iets vertrouwds, dus hoe kan één pil in vredesnaam een ​​kind doden?” ze zei. “Dus het is belangrijk om ouders of volwassenen die opioïden voorgeschreven krijgen voor te lichten dat ze potentieel zeer gevaarlijk zijn voor jonge kinderen thuis.”

Wang was het daarmee eens.

“Zelfs legitieme opioïden die niet op de juiste manier worden bewaard en buiten het bereik van kinderen worden gehouden, kunnen de dood veroorzaken als het kind erin terechtkomt”, zei hij.

Gaw drong er bij ouders op aan proactief te zijn door opioïden achter slot en grendel op te slaan buiten het bereik van kinderen.

“Kinderen zijn actief en nieuwsgierig. Ze bewegen snel. Toezicht houden op kinderen is geweldig, maar het is niet het einde, wees alles,’ zei Gaw. “We benadrukken graag dat ouders en gezinnen zich in plaats van al je energie in toezicht te steken, echt moeten richten op paraatheid en preventie.”

Hoe u uw kinderen kunt beschermen als u opioïden krijgt voorgeschreven

Iedereen die met opioïden naar huis wordt gestuurd, moet volledig worden voorgelicht over de bedreiging die de drugs voor kinderen vormen, aldus beide experts.

Ouders en verzorgers moeten bijvoorbeeld weten dat opioïden die niet in een kindveilige receptfles worden bewaard, een onmiddellijke bedreiging vormen, zei Calello.

“Zorg ervoor dat opioïde pillen worden bewaard in die receptfles met een kindveilige sluiting. Niet in een handtas, in een tissue, in een portemonnee, in een zak”, zei ze. “Als ze niet opgesloten zitten in een kindveilige fles, is de kans veel groter dat een kind erin terechtkomt.”

Onderzoek heeft aangetoond dat een nog sterkere verpakking per eenheidsdosis kinderen beter kan beschermen, zei Wang.

“Als je een kleine verpakking moet openen om er een enkele dosis uit te krijgen, vermindert dit de onbedoelde blootstelling bij jonge kinderen dramatisch, omdat het niet zo gemakkelijk is om erin te komen,” zei hij.

Gaw suggereerde dat mensen die opioïden voorgeschreven kregen, naar huis zouden worden gestuurd met naloxon, het medicijn dat een mogelijk fatale overdosis kan omkeren.

“Als we aan naloxon denken, denk ik dat veel mensen denken aan naloxon voor oudere personen of volwassenen, maar we willen echt benadrukken dat naloxon een levensreddend tegengif is voor iedereen van elke leeftijd, en dat geldt ook voor kinderen,” legde hij uit. .

Het kinderziekenhuis van Philadelphia voert een proefprogramma uit om naloxon te verspreiden onder geïnteresseerde gezinnen, zei Gaw.

“We geven de training, ze krijgen de (naloxon) kits en ze kunnen naar huis gaan met dat potentieel levensreddende medicijn,” zei hij.

Hoe weet u of een kind opioïden heeft ingenomen?

Ten slotte benadrukte Calello dat mensen niet opzettelijk opioïden aan een kind mogen toedienen, in een misplaatste poging om ze te kalmeren.

“Het is belangrijk dat mensen weten dat een huilende baby niet zal worden gekalmeerd door een kleine dosis opioïde,” zei Calello.

Een kind dat aan opioïden wordt blootgesteld, zal zeer kleine pupillen hebben, “wat we een puntpupil noemen”, zal zich lusteloos gedragen of moeilijk op te wekken zijn, of een vertraagde, oppervlakkige ademhaling hebben, zei Gaw.

Deze symptomen zouden een oproep naar 911 moeten veroorzaken, zei Gaw.

Mensen die meer willen weten of niet zeker weten of hun kind vergiftigd is, kunnen de hotline van het National Poison Control Center bellen op 800-222-1222, voegde Gaw eraan toe.

Meer informatie

Children’s Hospital of Philadelphia heeft meer informatie over gifbestrijding en -preventie.

BRONNEN: Christopher Gaw, MD, pediatrische spoedarts, kinderziekenhuis van Philadelphia; Diane Calello, MD, pediatrische spoedarts, medisch directeur van het New Jersey Poison Information and Education System, Newark, NJ; Sam Wang, MD, kindertoxicoloog, kinderziekenhuis Colorado, Aurora; Kindergeneeskunde8 maart 2023, online

RELATED ARTICLES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments