maandag, mei 20, 2024
HomeBusinessRupert Murdoch bekritiseerde Fox-presentator Sean Hannity: indiening bij de rechtbank

Rupert Murdoch bekritiseerde Fox-presentator Sean Hannity: indiening bij de rechtbank


Een reclamebordtruck gezien buiten Fox News HQ. Leden van de actiegroepen Truth Tuesdays en Rise and Resist verzamelden zich op het wekelijkse FOX LIES DEMOCRACY DIES-evenement buiten het NewsCorp-gebouw in Manhattan, dit keer met een reclamebord.

Erik McGregor | Lichtraket | Getty-afbeeldingen

Meer onthullingen van Fox Corp. De getuigenis van voorzitter Rupert Murdoch, evenals bewijs verzameld van Fox-managers en tv-presentatoren in de maanden na de verkiezingen van 2020, kwamen dinsdag aan het licht als onderdeel van Dominion Voting Systems’ $ 1,6 miljard lasterzaak.

Honderden pagina’s met verzameld bewijsmateriaal van beide kanten – inclusief volledige uittreksels van getuigenissen van verklaringen, sms-berichten en e-mails – werden dinsdag gepubliceerd en gaven een glimp van het heen en weer gaan op het rechtse tv-netwerk in de maanden na de aanslagen van 2020. verkiezing.

“Misschien Sjan [Hannity] en Laura [Ingraham] ging te ver. Allemaal heel goed voor Sean om je te vertellen dat hij wanhopig was over Trump, maar wat vertelde hij zijn kijkers? “Zei Murdoch in een e-mail aan Fox News-CEO Suzanne Scott op 21 januari 2021, in een duidelijke verwijzing naar Fox News-presentator Sean Hannity en Laura Ingraham De uitwisseling kwam 15 dagen na de Capitoolopstand van 6 januari 2021.

Een rechter in Delaware beval de verzegeling van de documenten. Hoewel delen van de verklaringen en bewijzen de afgelopen weken zijn vrijgegeven, zijn de documenten van dinsdag de meest uitgebreide onthullingen met betrekking tot privécommunicatie bij Fox Corp. en Fox News.

De CEO van Dominion Voting Systems zegt dat het de bedoeling van het bedrijf is om de feiten op tafel te krijgen

Dominion heeft in zijn rechtszaak betoogd dat Fox en zijn ring-wing kabel-tv-kanalen en talent ten onrechte beweerden dat zijn stemmachines de resultaten van de verkiezingen van 2020 hadden gemanipuleerd.

Fox News zei dinsdag dat uit de ingediende documenten bleek: “Dominion is op heterdaad betrapt door meer verdraaiingen en verkeerde informatie te gebruiken in hun PR-campagne om FOX News te besmeuren en de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid met voeten te treden. We weten al dat ze alles zullen zeggen en doen. om te proberen deze zaak te winnen, maar om citaten te verdraaien en zelfs verkeerd toe te schrijven aan de hoogste niveaus van ons bedrijf, is werkelijk onvoorstelbaar.”

Het bedrijf verwijst naar de getuigenis van Lachlan Murdoch, CEO van Fox Corp., over het feit dat hij ’s nachts wakker werd gehouden met betrekking tot kijkcijfers en concurrentie na de verkiezingen van 2020. Dominion heeft gezegd en gewezen op sms-berichten tussen talent over angsten over het publiek na Fox’s verkiezingsavondoproep van Arizona voor Joe Biden. Lachlan Murdoch zei dat kijkcijfers hem in het algemeen ’s nachts wakker hielden.

“Weet je, je krijgt een paar grijze haren van wakker worden – sportbeoordelingen of nieuwsbeoordelingen of amusementsbeoordelingen zijn waarschijnlijk het ergst”, zei Lachlan Murdoch, volgens gerechtelijke documenten.

Een woordvoerder van Dominion zei donderdag: “De e-mails, sms’jes en getuigenverklaringen spreken voor zich. We verwelkomen elk onderzoek van ons bewijs omdat het allemaal naar dezelfde plek leidt – Fox verspreidde willens en wetens leugens en veroorzaakte enorme schade aan een Amerikaans bedrijf.”

Trump heeft herhaaldelijk valse beweringen verspreid dat de verkiezingen van 2020 tussen hem en de huidige president Joe Biden waren opgetuigd. Hij probeerde een topfunctionaris in Georgië onder druk te zetten om stemmen voor hem te “vinden” die het onderwerp zijn geworden van een crimineel onderzoek in de staat, dat Trump verloor van Joe Biden.

In een gesprek tussen gastheer Maria Bartiromo en voormalig Trump-adviseur Steve Bannon, zei Bartiromo dat ze “zo depressief” was.

“Ik wil dat massale fraude aan het licht komt. Zal hij dit kunnen omdraaien. Ik heb mijn team verteld dat we het niet mogen zeggen [president] kiezen bij [all]. Niet in scripts of banners in de lucht. Totdat dit door de rechtbanken gaat’, zei Bartiromo in een sms-uitwisseling. Bannon antwoordde: ’71 miljoen kiezers zullen Biden nooit accepteren. Dit proces moet zijn presidentschap vernietigen voordat het zelfs maar begint; ALS het al begint.”

Fox News heeft consequent ontkend dat het willens en wetens valse beweringen over de verkiezingen heeft gedaan. Het heeft beweerd dat Dominion “kersen aan het plukken is” citaten uit verklaringen en documenten die door ontdekking zijn verzameld.

Fox Corp. heeft ook in gerechtelijke documenten gezegd dat het afgelopen jaar van ontdekking heeft aangetoond dat het mediabedrijf “geen rol speelde bij het opstellen en publiceren van de betwiste verklaringen – die allemaal werden uitgezonden op Fox Business Network of Fox News Channel.”

Ook dinsdag kwamen de advocaten van Dominion en Fox bijeen voor een rechter in Delaware om de volgende stappen te bespreken die leiden naar het geplande proces dat half april begint. Voor die tijd zullen Dominion en Fox elkaar op 21 maart opnieuw ontmoeten in de rechtbank van Delaware over hun verzoeken om een ​​kort geding.

‘Ze onderschreven’

De stukken die dinsdag bij een rechtbank in Delaware zijn ingediend, komen na weken van gerechtelijke indieningen die delen van het verzamelde bewijsmateriaal hebben onthuld en verklaringen van Murdoch, andere top Fox Corp. kopers, evenals toptalent.

In de documenten, waarvan sommige vorige week werden vrijgegeven, erkende Murdoch dat enkele van de beste tv-presentatoren van Fox in de maanden na de presidentsverkiezingen van 2020 valse beweringen nadeden, en dat sommigen de beweringen zelfs onderschreven.

“Sommige van onze commentatoren onderschreven het”, zei Murdoch in zijn reactie tijdens de verklaring. “Ze onderschreven.”

Uit gerechtelijke documenten blijkt ook dat Murdoch en zijn zoon, Fox Corp. CEO Lachlan Murdoch, in die tijd dicht bij Fox News CEO Suzanne Scott stonden wat betreft berichtgeving op het netwerk. Uit verklaringen en bewijsmateriaal zoals sms-berichten blijkt dat persoonlijkheden als Tucker Carlson, Hannity en Ingraham hun ongeloof uitten in de beweringen die in de uitzending werden gedaan.

De zaak wordt nauwlettend in de gaten gehouden door waakhonden van het Eerste Amendement. Rechtszaken wegens smaad zijn doorgaans gericht op één onwaarheid, maar in dit geval haalt Dominion een lange lijst met voorbeelden aan van Fox’s kabelkanalen en zijn hosts die valse beweringen doen, zelfs nadat bewezen is dat ze onwaar zijn. Mediabedrijven worden vaak breed beschermd door het eerste amendement.

De rechtszaak heeft ook inzicht gegeven in wat er achter de schermen bij Fox News gebeurt, evenals andere gebeurtenissen die verband houden met de claims van verkiezingsfraude in 2020 die op de netwerken van Fox werden besproken.

Uit gerechtelijke documenten blijkt bijvoorbeeld dat leidinggevenden van Fox Corp. een veto hadden uitgesproken over de poging van Trump om op de avond van 6 januari 2021 in de ether van het netwerk te verschijnen, nadat een gewelddadige menigte Trump-aanhangers het Capitool had aangevallen in een poging om te voorkomen dat het Congres Biden’s zege.

Die avond stuurde Tucker Carlson, toppresentator van Fox, een sms naar zijn producer waarin hij Trump ‘een demonische kracht’ noemde.

Uit gerechtelijke documenten blijkt ook dat Murdoch ook zei dat het “verkeerd” was dat Carlson weken na 6 januari MyPillow CEO Mike Lindell, een bondgenoot van Trump die samenzweringstheorieën promootte die verband hielden met de verkiezingen, ontving.

Carlson had, samen met toppresentatoren, waaronder Sean Hannity en Laura Ingraham, zijn ongeloof uitgesproken over wat Sidney Powell, een pro-Trump-advocaat die op agressieve wijze claims van verkiezingsfraude had gepromoot, destijds ook had gezegd.

Dinsdag bekritiseerde senaatsleider Chuck Schumer, een democraat uit New York, Fox News-presentator Tucker Carlson voor het uitzenden van beelden van 6 januari op een manier die het afbeeldde als een vreedzaam bezoek aan het Amerikaanse Capitool. Schumer bekritiseerde ook House Speaker Kevin McCarthy, R-Calif., Omdat hij Carlson en Fox News exclusieve toegang had gegeven tot 44.000 uur aan Capitol-beveiligingsbeelden.

Ondertussen stuurden Schumer en House Minority Leader Hakeem Jeffries, DN.Y., vorige week een brief naar de leiders van Murdoch en Fox News, waarin ze hen opriepen “te stoppen met het verspreiden van valse verkiezingsverhalen en in de ether toe te geven dat ze ongelijk hadden om zich in te laten met dergelijke nalatig gedrag.” De brief werd vrijgegeven in de dagen na verdere onthullingen in de zaak.

RELATED ARTICLES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments