maandag, mei 20, 2024
HomeHealthVoor jezelf pleiten met uitgezaaide borstkanker

Voor jezelf pleiten met uitgezaaide borstkanker


Bij vergevorderde borstkanker is het belangrijk om voor jezelf op te komen. Dit wordt self-advocacy genoemd en het houdt in dat u uw opvattingen, behoeften, verlangens en interesses kenbaar maakt.

Zelfverdediging leidt niet alleen tot betere zorg, maar het kan gevoelens van hopeloosheid en hulpeloosheid ook veranderen in hoop, empowerment en genezing.

Hier leest u hoe u voor uzelf kunt pleiten met gevorderde borstkanker.

Leer jezelf

Leer zoveel mogelijk over geavanceerde borstkanker.

“Kennis is macht”, zegt Diana Abehssera, een overlevende van borstkanker en patiëntervaringsleider voor Leal Health.

Door uzelf te onderwijzen, kunt u gemakkelijker weloverwogen beslissingen nemen over uw behandeling, wat kan leiden tot een beter resultaat. Begin bij uw arts. Stel vragen over dingen die je niet begrijpt. Doe online onderzoek. Bezoek websites van non-profitorganisaties zoals de American Cancer Society, National Coalition of Cancer Survivorship en Susan G. Komen.

Meer informatie over uw behandelingsopties. “Er zijn mogelijk geavanceerde, geavanceerde behandelingen voor u beschikbaar, waarvan sommige mogelijk buiten uw normale ziekenhuisomgeving liggen”, zegt Abehssera.

Verdedig voor jezelf bij het kantoor van je dokter

“Wees een partner van uw arts bij uw beslissingen over gezondheidszorg”, zegt Abehssera. “Tijdens kanker staat er veel op het spel en moet u absoluut inspraak hebben in uw behandelplan.”

Probeer deze tips voor zelfverdediging met uw arts:

Maak aantekeningen voor afspraken. Organiseer je gedachten. Maak een lijst met vragen. Wees klaar om te communiceren.

Spreek op het kantoor van uw arts. Stel vragen, maak aantekeningen en zeg het als je iets niet begrijpt. Wees duidelijk over uw behoeften, voorkeuren, gedachten en gevoelens.

Zoek second opinion. Dit is vooral belangrijk als u een complexe zaak heeft.

Sta open voor nieuwe behandelingen en klinische onderzoeken. Het vinden van de beste zorg kan betekenen dat u deelneemt aan een klinische proef, die u toegang kan geven tot geavanceerde therapieën.

Ken je lichaam

Je lichaam kennen is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat je de zorg krijgt die je nodig hebt. Houd een symptoomdagboek bij. Als u nieuwe symptomen heeft die binnen een paar weken niet beter worden, of als u denkt dat er iets mis is, neem dan contact op met uw arts.

Praat met familie en vrienden

“Familieleden worden ook beïnvloed door uw diagnose”, zegt Rebecca Crane-Okada, PhD, een gediplomeerde oncologieverpleegkundige in Santa Monica, CA. “Soms moet het hele gezin bij elkaar komen en praten over veranderingen die de zaken voor het geheel beter zullen maken.”

Je beste vrienden en familieleden zijn een belangrijk onderdeel van je welzijn en zorg, dus het is belangrijk om te zeggen wat je nodig hebt.

“Wees zo duidelijk mogelijk over wat voor soort ondersteuning u wilt en van wie u het wilt”, zegt Louise B. Lubin, PhD, een klinisch psycholoog in Norfolk, VA, en auteur van Uw reis voorbij borstkanker: hulpmiddelen voor onderweg.

Probeer deze tips om steun te krijgen van vrienden en familie:

  • Accepteer hulp. Onthoud dat mensen over het algemeen willen helpen en helpen voelt goed.
  • Wees specifiek over wat je nodig hebt.
  • Maak een lijst met taken die ze voor je kunnen doen.
  • Laat ze weten of je fysieke, emotionele of spirituele steun nodig hebt.
  • Vraag één persoon om de aangewezen communicator te zijn die updates met anderen deelt.
  • Vraag om hulp bij klusjes zoals kinderopvang, schoonmaken, koken en boodschappen doen.
  • Houd een agenda bij met al je afspraken en dingen waar je hulp bij nodig hebt.

Het kan helpen om gezinscounselingsessies te houden. “Vergeet niet dat kanker een familieaangelegenheid is”, zegt Lubin.

Spreek voor jezelf op het werk

Als je ervoor kiest om te werken, kun je dingen soepeler maken door te zeggen wat je nodig hebt. Praat met uw manager of personeelsafdeling. Misschien is het een flexibel werkschema of een afwisselend schema dat je helpt een betere balans tussen werk en privéleven te creëren, zegt Crane-Okada.

Mogelijk hebt u accommodatie op het werk nodig. Ontdek waar u recht op heeft en hoe u deze kunt krijgen door met uw arts te praten en meer te leren over de Family Medical Leave Act, kortdurende arbeidsongeschiktheid en langdurige arbeidsongeschiktheid.

Zorg voor uw financiële en juridische behoeften

Voor jezelf pleiten betekent ook georganiseerd worden, beslissingen nemen en plannen maken voor de toekomst. Als je je zaken op orde hebt, heb je meer vrijheid om je te richten op wat echt belangrijk voor je is.

Moet u een arbeidsongeschiktheidsverzekering aanvragen? Heeft u een vertrouwd familielid nodig om uw rekeningen te betalen, verzekeringen op te volgen of uw andere rekeningen te regelen?

Praat met mensen die u kunnen helpen orde op zaken te stellen, zoals een arbeidsongeschiktheidsexpert, financieel expert, vermogensplanner of advocaat.

Maak tijd vrij voor jezelf

Zorgen voor je verlangens en behoeften betekent ook genieten van dingen die je gelukkig maken.

“Tijd maken voor familie, plezier en dingen die je leuk vindt, is net zo belangrijk als tijd maken voor behandeling en vervolgbezoeken”, zegt Crane-Okada.

Geef prioriteit aan vreugde door de kleine dingen te doen waardoor je je beter voelt. Neem jezelf mee naar je favoriete coffeeshop. Pak een bos van je favoriete bloemen. Ga het park in. Buiten zijn, vooral in de natuur, kan je helpen je goed te voelen.

RELATED ARTICLES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments