dinsdag, mei 21, 2024
HomeHealthWat is 'Rust Out' en wat kun je eraan doen?

Wat is ‘Rust Out’ en wat kun je eraan doen?


13 maart 2023 — Het is maandagochtend en de gedachte aan een nieuwe werkweek kan niet minder opwindend voor je zijn. Je sjokt naar je bureau, dwingt jezelf om een ​​paar eentonige taken uit te voeren en neemt dan een vroege – en lange – lunch, want wat heeft het voor zin om meer te doen dan nodig is?

Klinkt dat als jou? Als dat zo is, hebt u mogelijk te maken met “roest”. Het kan gebeuren wanneer je ontevreden wordt over je werk, en het begint geleidelijk aan je prestaties te ondermijnen omdat het je gewoon niet genoeg kan schelen om je best te doen.

Het gevoel van ontevredenheid dat uitroesten met zich meebrengt, kan beginnen met wat u als negativiteit van uw baas beschouwt of met een gebrek aan uitdaging of kansen.

“Misschien heb je niet zoveel te doen op je werk, of heb je het gevoel dat wat je doet niet belangrijk of creatief is”, zegt Christopher Combs, PhD, universitair hoofddocent klinische psychiatrie en gedragswetenschappen aan de Lewis Katz School of Geneeskunde in Philadelphia. “Sommige bedrijven zijn gewoon niet geïnteresseerd in het helpen van hun werknemers bij de ontwikkeling; ze nemen gewoon mensen aan om taken uit te voeren om het bedrijf vooruit te helpen.”

Roesten is een veel voorkomend verschijnsel bij de Amerikaanse beroepsbevolking. Volgens een Gallup-enquête uit 2023, geeft 18% van de Amerikaanse werknemers aan dat ze zich “actief onthecht” voelen van hun werk. Het probleem van tevredenheid op de werkplek en geestelijke gezondheid is zo zorgwekkend dat de US Surgeon General onlangs een rapport ben ermee bezig. Het rapport schetst een kader voor optimale geestelijke gezondheid en welzijn; een belangrijk segment vindt specifiek dat weten dat u ertoe doet op het werk, stress verlaagt.

De COVID-19-pandemie heeft ook een sterke band met het probleem. Een nieuwe studie van de University of Washington School of Medicine ontdekte dat 51% van de ondervraagde werknemers zei dat COVID-gerelateerde stress op de werkplek hun werkkwaliteit deed afnemen, en dat ze zich emotioneel uitgeput voelden, minder genoten van hun werk en minder een gevoel van persoonlijk prestatie op de baan. Nog een recente grootschalige studie ontdekte dat de pandemie ervoor zorgde dat werknemers zo bang waren om het virus op te lopen dat ze minder tevreden waren met hun werk. Al met al kunnen stressvolle werkomstandigheden de emotionele toestand en prestaties van werknemers aanzienlijk beïnvloeden.

Wat zijn de symptomen van roest uit?

Kruipende desinteresse in je werk staat op nummer één.

“Tekenen kunnen zijn dat je je niet betrokken voelt”, zegt Combs. “Misschien surf je veel op internet in plaats van te werken. Als roest eenmaal in uw privéleven doorsijpelt, kunt u zich isoleren – u merkt dat u minder sociaal wilt zijn. Je zult thuis willen blijven en bingewatchen in plaats van vrienden te zien, of slapen – slaap wordt een ontsnapping.

En dit soort stemmingswisselingen kan snel een gewoonte worden.

“De sleutel is om te zoeken naar veranderingen in persoonlijke slaap-, eet- en socialisatiepatronen gedurende een bepaalde periode, zoals een week of twee. Ben je in staat om terug te stuiteren na een nacht slapen of na een stevige wandeling?” zegt Amy Cooper Hakim, PhD, een werkplekexpert en managementconsultant in Boca Raton, FL, en de auteur van Werken met moeilijke mensen. Als het antwoord nee is, is dat een duidelijke indicatie van roestvorming.

U kunt ook lichamelijke klachten krijgen, zoals hoofdpijn en buikpijn.

“Je voelt je niet echt verdrietig, je voelt je geleidelijk ‘blah'”, zegt Combs.

Wat is het verschil tussen Job Rust Out en Job Burnout?

Hoewel burn-out kan ook gevoelens van emotionele uitputting veroorzaken, het wordt veroorzaakt door te hard of te lang te werken. Roesten dringt je psyche binnen omdat je niet genoeg bezig bent met wat je doet. U voelt zich misschien ook niet gewaardeerd voor het werk dat u wel kunt bijdragen.

“Rusting out is gerelateerd aan ‘stil stoppen'”, zegt Combs. “Je zou kunnen denken: ‘Wat is de minste hoeveelheid werk die ik moet doen om betaald te worden?'”

Roesten en burn-out kunnen ervoor zorgen dat u zich ondergewaardeerd voelt, wat uw gevoel van eigenwaarde kan ondermijnen.

“Eén teken is dat je niet het gevoel hebt dat het werk dat je doet betekenis heeft”, zegt Larissa Barber, PhD, universitair hoofddocent psychologie aan het College of Sciences van de San Diego State University. “Je vraagt ​​je af of het werk dat je doet er echt toe doet of impact heeft. U kunt zich ook hulpeloos voelen over hoe u kunt verbeteren of wijzigingen kunt aanbrengen. Je denkt misschien dat je niet meer in staat bent om je werk goed te doen, of je leert zelfs nieuwe vaardigheden die je nodig hebt om te slagen.

Kan roest veranderen in een depressie?

Als het moeilijk is om je te concentreren omdat je piekert over hoe ongelukkig je bent op het werk, let dan op.

“Consistente moeite met concentreren en het nemen van eenvoudige beslissingen kan erop duiden dat je iets ervaart dat verder gaat dan een korte termijn terugtrekking”, zegt Cathleen Swody, PhD, een organisatiepsycholoog en adjunct-professor management aan de University of Connecticut’s School of Business in Storrs, CT.

En als roest niet wordt aangepakt, zullen uw collega’s en supervisors een verandering in uw werkprestaties opmerken.

Swody zegt dat het belangrijkste teken dat het tijd is voor professionele ondersteuning, zoals een erkende therapeut, is als negatieve gevoelens het dagelijks functioneren in de weg staan.

Het kan helpen om wat zelfzorg te proberen in je vrije tijd. Geniet van een lang warm bad of geniet van een goede maaltijd, en kijk of dat je batterijen oplaadt.

“Als je je niet gedraagt ​​of voelt zoals je normaal doet na een luie weekenddag, of als je jezelf er niet toe kunt brengen om op tijd op kantoor te komen, of je kunt je werk niet afmaken zoals je normaal zou doen, dan het kan gepast zijn om hulp te zoeken”, zegt Cooper Hakim. “Soms kan alleen al praten met een professional in de geestelijke gezondheidszorg gevoelens van isolatie en eenzaamheid verminderen.”

Wat kunt u doen om roest tijdens het werk op te lossen?

Maak eerst je persoonlijke passie wakker. Probeer thuis een nieuwe hobby uit, die u misschien kan helpen een gevoel van opwinding te voelen dat u misschien kunt overbrengen op uw werk. Maak vervolgens een lijst met drie manieren waarop u denkt dat u iets nieuws kunt bijdragen aan uw bedrijf.

Combs stelt voor om met uw manager te praten om te zien of u verantwoordelijkheden kunt rouleren of dat u werk kunt aannemen dat u meer interesseert. Ook het volgen van een cursus, via je bedrijf of op eigen houtje, kan je motivatie resetten.

“Als je het gevoel hebt vast te zitten, ontwikkel dan je vaardigheden verder”, vervolgt Combs. Dit kan je ook helpen bij het vinden van een andere baan als je ervoor kiest om een ​​nieuwe start te maken.

Het komt erop neer: u kunt roest overwinnen.

“Mensen die floreren op het werk voelen zich energiek en opgewonden”, zegt Barber. “Wees proactief over wat je echt wilt, en je kunt genieten van je carrière en meer bereiken dan ooit.”

RELATED ARTICLES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments